یافته ها

(یادگیری فعال ، تعاملی و هوشمند فیزیک)

یافته ها

(یادگیری فعال ، تعاملی و هوشمند فیزیک)

یافته ها

سلام سیدرضا معصومی نژاد هستم معلم فیزیک و مشاور دبیرستان مفید(یادگار امام ) .برخی از مطالب ، تجربیات ، مقالات و برنامه مربوط به آموزش فیزیک را برای دبیران ، دانش آموزان و علاقمندان به آموزش فیزیک قرار می دهم امیدوارم با ارایه نظرات دوستان کلاسهای پر بار تری داشته باشم
آدرس تلگرامی فعلا
https://telegram.me/yaftehha
تلگرام کلاس درس یازدهم امسال
https://telegram.me/physics11mofid39

جوش آوردن آب به وسیله آب سرد،

سه شنبه, ۷ مهر ۱۳۹۴، ۰۲:۳۴ ب.ظ

بحث تاثیر فشار برنقطه جوش مواد و روش کار یخچال

وسایل مورد نیاز: یک بالن پیرکس، درپوش، گیره بالن، چراغ گاز، بشر

روش کار: کمی آب را داخل بالن می‌جوشانیم به گونه ایی که محوطه بالن از بخار آب پر شود  و در حالت جوشیدن آب  چراغ گاز را خاموش می‌کنیم و درپوش را بر سر بالن قرار می‌دهیم. مدتی صبر می‌کنیم تا آب از جوشیدن بایستد. حال آن را زیر آب سرد می‌گیریم، مشاهده می‌کنیم آب در دمای پایین شروع به جوشیدن می‌کند می توانیم  در این حالت از دانش‌آموزان  برای لمس بالن و مشاهده کاهش دمای آب در حال جوش کمک بگیریم.

مراحل انجام آزمایش جوش آوردن با آب سرد را نمایش می دهد

علت: با جوشیدن آب، بخار آب هوای داخل بالن را خارج می‌کند و محوطه پر از بخار آب می‌گردد. وقتی آن را سرد می‌کنیم بخار آب میعان کرده و به آب تبدیل می شود   و کاهش فشار را خواهیم داشت. با کاهش فشار، دمای نقطه آب جوش کاهش می‌یابد و آب در دمای پایین شروع به جوشیدن می‌نماید.

استفاده آموزشی: در توضیح مفهوم  عوامل موثر بر نقطه جوش مواد و همچنین  عملکرد یخچال که اساس عملکرد آن تغییرات نقطه جوش و میعان ماده مبرد  بوسیله تغییر فشار است می تواند  بسیار کاربردی باشد.

فیلم آزمایش را مشاهده فرمایید .

  • ۹۴/۰۷/۰۷
  • سیدرضا معصومی نژاد

نظرات  (۱)

با سلام خدمت استاد عزیز
شروع فعالیتهای جدید سایت را تبریک عرض میکنم....بسیار عالی....موفق باشید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">